Lopend van het Piazza di Venezia naar het Piazza Navona is een lange wandeling van oost naar west door het historisch centrum die (zo zegt het boek) in een aantal kleinere stukken kan worden opgesplitst. Niks voor ons, we staan vroeg op, nemen de bus naar het Piazza di Venetia en starten onze vijfde dag. Het Piazza de Venezia is een van de drukste pleinen van Rome.De Piazza Venezia is genoemd naar het Palazzo di Venezia, eens de zetel van de Venetiaanse ambassadeur. Het is het eerste gebouw in Rome dat in renaissancestijl werd opgetrokken. Het oorspronkelijke ontwerp had vier torens, daarvan werd er maar één gerealiseerd. Tijdens het fascistische bewind had Mussolini hier zijn werkkamer met Frans balkon.
Al hoewel, kamer................
Natuurlijk gaan we naar binnen en zien dat de Duce zetelde in de Sala di Mappamondo, de Zaal van de Wereldkaart, een immense ruimte genoemd naaar de fresco's met wereldkaarten aan de wanden. Daar zat hij achter een al even immense tafel, geflankeerd door een metershoge kandelaar. Wie op audiëntie kwam moest de hele zaal doorlopen tot voor die tafel, om maar goed te beseffen tot welke tegenwoordigheid je werd toegelaten. Maar vertelt de gids: "Toen Hitler op bezoek kwam ging hij door een zijdeurtje naar binnen en stond tot Musselini's verrassing opeens voor diens neus".
In het paleis is nu een museum van middeleeuwse kinst.
We zijn verwend de afgelopen dagen en vinden het wel aardig!
In de Via del Corso gaan we links de Via Lata in en zien rechts tegen een muur een van Rome's meest charmante fonteinen: die van de Vatman. Ook dit was oorspronkelijk een van de Sprekende Beelden.
Aan het eind van de straat komen we op de Piazza del Collegio Romano. Hier is de ingang van de Galleria Doria-Pamphili, een van de belangrijkste schilderijencollecties van Rome.
De schilderijen zijn in een gesloten formatie opgehangen, zoals dat vroeger gebruikelijk was. Hoogtepunt is het portret van paus Innocentius X door Velazquez.
Na nog veel meer kerken met overal prachtige schilderijen komen we bij het Pantheon. Het best bewaard gebleven gebouw uit de klassieke oudheid in Rome.
Het is niet zo druk in het Pantheon, gelukkig!
Zo kunnen we de mozaiek-vloer goed bewonderen.
Ook bewonderen we de Mattheüs-serie in de kapel van de Luigi de Francesi. Drie beroemde schilderijen van Caravaggio met episoden uit het leven van de apostel Mattheüs. Deze serie wordt tot Caravaggio's beste werk gerekend. Door af en toe links en af en toe rechts af te slaan komen we op de Piazza Navona. Een prachtig plein dat een beetje doet denken aan Montmartre in Parijs. Het wemelt er van de schilders , tekenaars, levende standbeelden e.d. De naam Navona is een verbastering van agona = spel wedstrijd, naar de spelen die hier, op deze plek werden gehouden.
Later was hier eeuwenlang een dagelijkse groente-en fruitmarkt. Nu is er jaarlijks een beroemde kerstmarkt. De blikvanger op het plein is de Vierstromenfontein uit 1651. Het is een geniaal en gedurfd ontwerp van Bernini, die de bijna driehonderd ton zware obelisk heeft geplaatst op een solide voetstuk. De rivierbeelden stellen de vier toen bekende continenten voor: Europa met de Donau, Afrika met de Nijl, Azië met de Ganges en Amerika met de Rio de la Plata.
We komen tenslotte uit op de drukke Corso Vittorio Emanuele.
Pakken een terras en daarna de bus naar huis.
Daar eten we heerlijke mozzarella met tomaten en proscuito.
Natuurlijk weggespoeld met een frisse, witte, Italiaanse wijn, onderweg gescoord.
Het leven is goed hier!